7. Bruke yoga bevisst

Dette innlegget er det 7. i min bloggserie om Yoga som selvhjelpsverktøy. De andre innleggene kan finnes her om det er av interesse 🙂  Bakteppet er presentert her: Bloggserie om yoga.

I dette innlegget går jeg litt inn på hvordan jeg har brukt yogaen bevisst, og det var noe som vokste frem over tid. Dette ble et litt hakkete og hoppete innlegg. Jeg er litt sliten nå når jeg skriver det, men så følte jeg at det passet å skrive det, for jeg har vært på yogaseminar i helgen om yogaterapi. Det kjentes litt som å slutte sirkelen, for dette innlegget handler om å bruke yoga bevisst, og i helgen har jeg kjent hvor godt påfyll yogaen er.

Roe ned angst
Ved angst har det hjulpet meg å puste og gjøre yoga. Det har løsnet opp spenningene som følger en langvarig angstfølelse, og roet angsten.

Samtidig er ikke yoga det eneste som har hjulpet meg ved nettopp angst – da har også foto hjulpet mye. Jeg tenker det handler om tilstedeværelsen og oppmerksomheten mot noe utenfor meg selv, og fokuset på noe som er konkret.

Ved stress/ myke opp en stiv og sliten kropp
Når jeg har stresset meg inn i en hard knute som ikke puster, kan det kjennes som magi å få sjansen til å puste, strekke og myke opp en anspent kropp. Så jeg har brukt og bruker yoga og pust for nettopp stressmestring og merker at det roer ned et aktivert sympatisk nervesystem.

Angst og frykt gir også mye spenninger og vondter i kroppen. Ved angst er kroppen  i beredskap hele tiden, så musklene kan ikke slappe av. Kroppen kan ikke slappe av. For nervesystemet signaliserer at den må være klare for kamp eller flukt. Selv om det er hensiktsmessig i korte perioder for å mobilisere (positivt stress), er det skadelig om stresset vedvarer (negativt/ langvarig stress). Og det blir slitsomt, fordi kroppen mobiliserer så voldsomt.

Da har det lindret å gjøre rolig yoga, for å løsne opp muskelspenninger.

SAMSUNG CSC

Noe å se frem til
I noen vanskelige perioder, der det for eksempel var krevende å gå i behandling, kunne jeg planlegge inn en yogatime som jeg kunne se frem til. Noe som kan være uendelig vanskelig når man går i terapi og behandling – er den følelsen av sårbarhet når du går derfra. Du går ut, ferdig med timen, og så… veien videre. Hva gjør du da? Hvordan håndtere det du går derfra med? Yogaen kunne gi et fokus og noe å se frem til.

Ikke visst hva annet jeg skulle gjøre
Det var spesielt en opplevelse, som har vært livsendrende. Det var i oktober 2014. Jeg hadde selvskadet og måtte innom legevakten. Etterpå gikk jeg på timen på et fast yogakurs jeg da fulgte, i terapeutisk yoga.

Jeg visste virkelig ikke hva annet jeg skulle gjøre. Tanken på å ringe en venn var veldig fjern, og det henger nok sammen med skammen jeg følte. Det var jo noe jeg hadde gjort selv, og jeg tror ikke jeg helt kunne forklare at jeg hadde det så vanskelig at jeg hadde selvskadet, eller at jeg ikke følte at jeg hadde hatt et annet valg enn å selvskade. Så jeg klarte ikke å ringe en venn. Jeg var også helt tom, fjern og utslitt. Så jeg gikk på yoga.

Siden dette var terapeutisk yoga, og jeg hadde gått der noen uker, hadde jeg fått noen erfaringer med at det var greit å komme og ikke ha det bra. Det var greit å komme, gråte, bare være, kanskje si noe om det, eller ikke. Det var greit å være der man var, og den man var. Så jeg gikk på den yogaen og tenkte at jeg kanskje bare kunne dele noe om hvordan jeg hadde det. Det har jeg skrevet om i dette innlegget: Til ettertanke.

Opplevelsen det ga, var at jeg ble møtt, rommet, tålt, akseptert. Og DET gjorde at resten av kvelden ble til å holde ut.

Noe av det viktigste og mest helbredende jeg har kjent – er de møtene der jeg har følt meg tålt og rommet, SOM den jeg er, MED det jeg kommer med. Sånne møter har jeg hatt flere av gjennom yogaen siden da, og andre steder, og jeg tror min forståelse av det startet i den yogasalen og med den terapeutiske yogaen høsten 2014.


Jeg har valgt yogaen inn selv om jeg fikk høre av en psykolog at det kanskje ikke alltid var så lurt. Yoga og pusteøvelser kan åpne opp låste muskelspenninger og dermed slippe til følelser som har sittet fast i kroppen. Så det kan vekke følelser og minner knyttet til følelsene – og det kan bli mye å tåle. Det er viktig å være oppmerksom på det, og ta litt hensyn til det så man ikke presser seg inn i noe man ikke er klar for.

Personlig har jeg ikke følt at jeg blir verre av å gjøre yoga. Selv om det kan åpne opp ulike reaksjoner, så har jeg ikke tenkt at det er yogaen i seg selv som har gjort at jeg har følt meg dårlig, på den måten at jeg bør unngå yoga (yoga er også så mangt har jeg lært med tiden). Jeg har heller ikke følt at yogaen har gjort meg verre, og jeg har hatt så mange gode møter gjennom yogaen, blant annet på grunn av dyktige yogalærere. Jeg har hatt positive fysiske opplevelser, kjent på mestring og kroppslige aha-opplevelser. Yogaen har også føltes riktig, fordi det har vært mitt valg, ikke noe andre har bedt meg om å gjøre. Dermed har jeg fortsatt å komme til yoga.

Samtidig har jeg blitt mer bevisst hva slags yoga jeg gjør og hvordan jeg gjør yoga. For jeg kan erfare at ikke all yoga passer til enhver tid. Det handler også om egenomsorg og grensesetting. Er jeg sliten, går jeg ikke lenger på den mest dynamiske og fysisk krevende yogaen. Og har jeg vært veldig langt nede eller er helt utslitt, gjør jeg kanskje yoga hjemme for meg selv og da kan jeg styre helt selv hva jeg gjør.

Noen ganger går jeg en tur i skogen eller leser en yogabok, det er også yoga 🙂

Jeg har aktivt valgt yogaen inn i mitt liv, fordi jeg har gjort meg erfaringer at det gjør godt for kroppen, at jeg opplever at det roer meg ned og gjør meg mer avslappet og avspent, og fordi jeg har hatt så mange trygge, varme og gode møter. Yogaen gjør også at jeg vil være snillere med meg selv, som da blir en støtte og hjelp for spiseforstyrrelsen. Også har det over tid blitt et mer og mer bevisst valg, til det nå er noe jeg ikke ville vært foruten.

Vil du kommentere?

