1. Litt om meg

Dette første innlegget i bloggserien min, er en kort presentasjon av meg i form av 4 spørsmål og en liste over interesser.

Det er flytende overganger og innimellom skjer det mye på ulike plan, og det er ikke nøvendigvis så lett å tidfeste når noe begynte å bli et problem, eller når noe begynte å slutte å være et problem.

  1. Hvor lenge har jeg hatt et problematisk forhold til mat? Hvor lenge har jeg hatt en spiseforstyrrelse?
    • Give or take 25 år. I svært varierende grad. Jeg fikk en diagnose i 2011, men det var et problem ganske lenge før det. Jeg skrev noe om hvordan og hvor lenge spiseforstyrrelsen har vært med tidligere, i dette innlegget.
  2. Hvor lenge har jeg hatt selvskadingsproblematikken?
    •  Jeg tror kanskje over en periode på ca 14 år. Det er litt uklart. Jeg husker ikke så godt den første gangen jeg forsøkte å skade meg. Jeg kan huske at det dukket opp noen tanker kanskje så tidlig som på ungdomsskolen, men jeg husker best at det skjedde etter at jeg hadde fylt 20. Det var periodevis, og jeg kunne ha år uten noe selvskading. Også kunne jeg bli overrasket over at det dukket opp igjen. Det har vært en ustø kamp for å slutte siden kanskje 2013, mer bevisste forsøk gjennom 2014, med gradvis større tro på at det kunne være mulig. Det er flytende overganger.
  3. Hvor lenge hadde jeg et tvangspreget forhold til trening?
    • I 12-13 år, frem til vel 2011. Det har nok vært en gradvis overgang fra kjempeinteressert i å danse, til at det ble gradvis mer tvangspreget. På den måten at treningen ble noe jeg ville, måtte, skulle, ikke kunne avlyse, prioriterte foran annet, ble stressa, sint og frustrert for å gå glipp av. Mitt syn på trening og treningens funksjon i mitt liv har forandret seg gradvis mot mer positivt, lystpreget, fleksibelt og variert siden 2011. Jeg har skrevet mer om treningsavhengigheten her og her.
  4. Hvor lenge har yoga vært med i livet mitt?
    • Yoga har vært i livet mitt i ca 16 år. Det var gjennom dansen, som jeg kan huske, at jeg møtte yoga. Så 1999/ 2000. haha – jeg tror kanskje det til og med var litt før, i 1996/ 1997. Ønsket om å bli myk ledet meg inn på gode gamle stretchingtimer, og yoga. Demrer et yogaminne med min kjære bestevenninne på danseskolen. Vi så litt rart på hverandre og lo av noen av stillingene. Og tenkte – ja, men dette går jo virkelig ikke :D. Så smått om smått 16-20 år. And counting.

Jeg viste også en liten liste over noen interesser.

Interesser: Skrive, foto, yoga, natur, trening, dyr, reise, musikk, kultur, lese, film, kunst, frivillig arbeid, psykisk helse, Netflix, mandalas …

I 2010 så ville den listen vært mye tommere, og dersom noen spurte meg hva som tok opp tiden min (og fikk et helt ærlig svar), så ville det hovedsakelig vært:

Jobb og trening.

I mitt fastlåste tankemønster tok også treningen mest tid og energi. Det var også veldig mye stress og dårlig samvittighet og uro om jeg ikke fikk trene.

Jeg kommer noe mer inn på dette i neste innlegg, om Tvangspreget hverdag. Jeg har skrevet om treningsavhengigheten tidligere på bloggen, så disse første innleggene blir litt repetisjon.

Vil du kommentere?

