Om sinne

I dag har jeg sendt noen meldinger med en venninne. Vi lærer mye av hverandre og jeg setter utrolig stor pris på det og på henne. Vi har både like og ulike erfaringer og det er utrolig verdifullt å dele tanker og utveksle erfaringer med henne. I dag har vi vært inne på følelser og spesielt sinne, og jeg tok meg i å tenke på hvordan jeg har sett på sinne før og hvordan jeg nå ser på sinne. Det har virkelig endret seg.

Jeg skrev:

«Jeg har også hatt store problemer med sinne. Og har brukt mye tid for å finne utløpsmåter som sirkulerer energien, fremfor å stoppe energien ved å rette sinne mot meg selv eller presse følelsen ned.

For å sirkulere energien behøver følelsen å få et utløp som gjør at den kan fortsette til den stopper eller blir noe annet. Da vil vi kunne ta i bruk følelsen og gjøre noe med den – ved å sirkulere energien kan vi bidra til å få det bedre selv, og vi kan også bidra til å gjøre noe bra for verden rundt oss. Det er mye kreativitet i sinne, og mot og handlekraft.

Men først kan vi behøve å slå i bakken, rope og skrike. Eller vaske leiligheten. Eller gråte.

Ettersom sinne er energi, gir det også mye kraft som kan brukes til å hamre en spiker ned i en planke eller kaste en ball langt pokker i vold.

Sinne kan brukes som drivkraft på en L A N G gåtur, da kan du merke at energien avtar ettersom du bruker den, og øker etter som du tenker på det som gjorde deg sint.

Å gråte er også en måte å frigjøre energien på, og kan virke veldig befriende.

Sinne er overskuddsenergi som ER.

Sinne er en del av følelsesspekteret, på samme måte som at rødt, gult og blått er primærfarger og en del av et fargespekter som eksisterer uavhengig av våre meninger om rett og galt. De bare ER.»


(Dette kom jeg på senere: 🙂 Farger er ikke noe vi nødvendigvis alltid har hatt et forhold til. Faktisk er fargen «blå» en farge som ikke hadde navn i mange språk inntil ganske sent – link til en fun fact video om dette her).

Kan vi faktisk se noe vi ikke har ord for, spør de i filmen. Det er en interessant parallell til følelser – kan vi forstå og uttrykke noe vi ikke gjenkjenner?


Jeg har skrevet en del om følelser her på bloggen tidligere, at det kan føles som energi på avveie, at de er overveldende og vanskelige å tåle, at de kan skape noe.

Det blir befriende når sinne, som jeg virkelig har forbundet med noe forbudt og skummelt som ikke kan uttrykkes, kan oppleves som en ressurs, eller drivkraft og kilde til kreativitet og endring. Følelser som ikke får utløp, finner et utløp, så da er det bedre for egen helse og velvære å skape et utløp, eller våge å kjenne på dem.

Det er ikke enkelt, og det er noe jeg stadig jobber med. Gjennom yogaen jeg har gjort det siste året har jeg også erfart og lært mye om dette med å sirkulere energien.

Fra å rette sinne innover, eller undertrykke sinne, som skaper en voldsom indre uro og har gjort selvskading til et enkelt «valg» – til gradvis å se at det går an å tåle, uttrykke, benytte og sirkulere energien som ligger i følelsen.

Jeg tror at dette er noe man kan jobbe med hele livet på ulike måter, i ulike lag.

One thought on “Om sinne

  1. Dette er interessant lesing, synes jeg.
    Det gir mening å tenke på sinne som energi. Og jeg liker å lese yogatankene dine.
    Og det å sammenligne følelser med farger. Som rett og slett fins. Som kanskje ikke alltid har ord.
    Det ga meg nye tanker.
    Takk – og gode ønsker om fargerike sommerdager!

    Likt av 1 person

Vil du kommentere?

