Trygg i egen kropp

Kroppen ble fienden.

Det var helt naturlig å ta alt – alt – utover kroppen. Frustrasjon, sinne, frykt, stress, ensomhet, smerte, sorg, uro, angst, depresjon, skam, dårlig samvittighet tok jeg utover meg selv, uten å forstå at det var det jeg gjorde, eller konsekvensene av det. Jeg opplevde diffus indre uro, ugjenkjennelig rastløshet, angst, stress og ulik grad av depresjon, men ikke de ulike følelsene.

Jeg kjente ikke igjen alle følelsene. Og da jeg ikke gjenkjente hva jeg følte eller klarte å romme dette og gi det et sunt utløp – håndterte jeg dette blant annet med spiseforstyrrelse, trening og selvskading. For hvordan håndtere noe man ikke vet hva er eller i det hele tatt vet man «må» håndtere?

Kroppen ble fienden og et verktøy – uten at jeg så at det var det som skjedde.

Det føltes «riktig», eller falt seg helt naturlig, og jeg forstod ikke at det ikke behøvde å være sånn. For det føltes utrygt å være i min egen kropp – uten at det heller var en bevisst tanke – og da ble «hjemmet» utrygt.

Når kroppen er utrygg og blir fienden, hvor finner man da ro? Svaret er at jeg klarte jo ikke det. Det ble uro.

Yogaen har hjulpet meg så mye med å håndtere dette. Yogaen har bidratt til å vekke minner, tanker og følelser, samtidig er det i yogaen at jeg erfarer å puste, stå stødig og romme følelsene som kommer.

Gjennom yogaen klarer jeg å lande i meg selv. Jeg kjenner indre ro, avspenning og tankene roer seg. Kroppen går fra å være en fiende og et fjernt objekt som kan «brukes», til å bli en helhetsopplevelse. En totalopplevelse. Meg.

Jeg kommer hjem til meg selv og det blir trygt å være i min egen kropp.

2 thoughts on “Trygg i egen kropp

  1. Så rart – og godt – å lese det du skriver akkurat i dag.
    Akkurat i dag som jeg tenker og kjenner på følelser som lager kaos.
    Og på det å gå fra uro til ro i kroppen.
    Og på å håpe på mer ro og trygghet
    – og tro at veien går dit; sakte, svingete og humpete – men dit…..
    Gode ønsker til deg!

    Likt av 1 person

Vil du kommentere?

