Noen tanker rundt våren

Det har vært litt stille fra min kant en stund. Det henger sammen med at jeg ikke helt vet hvordan eller om jeg skulle skrive om dette. Det er også skummelt og skamfullt.

De siste tre månedene har spiseforstyrrelsen sakte strammet grepet og såkalt «herjet fritt». Sykdommen selv – tja, det kan være at den kommer inn i et spor der det er enkelt at den opprettholder seg selv.

Også er det mønstre jeg har i livet mitt, som gjør det enkelt å opprettholde også spiseforstyrrelsen. Det kan kanskje sammenlignes med en røykers vaner – når og hvor er røyken med. Tar du bort røyken for å slutte og opprettholder de øvrige vanene (men erstatter røyken med cola/ sjokolade/ snus osv.), eller tar du bort alle vanene og lager helt ferske spor (går en tur/ bytter røykepausevaner/ unngår å være sammen andre når de røyker/ o.l.)?

Jeg har i hvert fall ikke laget bare ferske spor, selv om jeg også går i andre retninger enn kun den spiseforstyrrede.

Hjelpes, håper dere henger med på disse tankene.

Det kom til et punkt at ting føltes så vanskelig, rett før påske, der jeg virkelig gruet meg til påsken. For å redusere antallet potensielle spiseforstyrrede fallgruver, som virkelig sliter meg helt ut, så la jeg planer og avtaler gjennom hele påsken.

Det var kjempehyggelige planer og avtaler, det har ikke noe med selskapet jeg var i å gjøre. Men jeg var utslitt gjennom hele påsken, og jeg slapp ikke unna bulimien. Så selv om det var hyggelig – så var jeg for sliten til at det bare var hyggelig. Og spiseforstyrrede tanker og atferd tok mye plass og energi.

Det resulterte i at jeg gikk ut av påskeferien enda mer sliten enn da jeg begynte ferien. Det er kanskje også et godt tegn – for det å merke hvor sliten jeg er, betyr jo også at jeg faktisk kjenner etter.

Vel. De siste månedene, der bulimien har «herjet fritt» og tatt mer og mer tid og overskudd, gjør meg bekymret og da også utslitt.

Så nestsiste dagen av påsken la jeg en plan for å bryte med det utmattende, forhatte bulimimønsteret. Dermed startet en ny uke med en ny «diett»/matplan – what ever.

Det er ikke en god løsning, men det er den beste løsningen jeg våget å gå for, som gjorde at jeg tenkte at jeg kan unngå bulimien en stund.

Med «ikke en god løsning», mener jeg at det egentlig er den samme driten, bare med et annet navn. Det er ikke en løsning å gå fra ytterpunkt til ytterpunkt – same shit, different wrapping, liskom.

Det kan kanskje virke som jeg bare har tatt et onde (bulimisk kaos) og erstattet med et annet (restriktiv kontroll) – hoppet elegant sidelengs til et annet problem. Det er usannsynlig fort gjort om man liksom bare snur seg vekk et øyeblikk. Og spiseforstyrrelsen er et mangehodet troll med et variert tilbud.

Dette kunne fint vært en måte å lure meg selv på – ved å ta stram kontroll over en kaotisk situasjon så tenker jeg liksom at jeg løser situasjonen.

Det har jeg ikke gjort. Jeg har ikke lurt meg selv enda, eller løst situasjonen. Men jeg har gitt meg selv 5 bulimifrie dager, og jeg tror alle som har slitt med bulimi vet hvor usannsynlig befriende det er med den lille pausen i frihet.

Samtidig opplever jeg noen ok endringer, blant annet ved at jeg har spist litt andre ting, noe mer regelmessig, og inkludert et måltid som har vært trøblete.

Også fysisk kjennes det annerledes. Jeg har unngått blodsukkerfall, plutselig ubalanse i kroppen etter bulimien, depresjonen som fort henger sammen det bulimiske mønsteret, skammen. Sånne ufattelig kjipe ting som er lett å glemme at påvirker kropp og hode så veldig kraftig.

Jeg fant en midlertidig løsning. Den er ikke knallgod, men nå var den nødvendig.

2 thoughts on “Noen tanker rundt våren

  1. Takk for at du skriver
    Og takk for at du skriver om det som er vanskelig å skrive om.
    Å våge å dele sårbarhet. Jeg har tenkt på det – kjent på det i det siste selv…….
    Gode ønsker inn i kjenne-etter dager og ta-vare-på-deg-dager!

    Lik

Vil du kommentere?

