Årets jul

Denne julen blir litt annerledes, og hvorfor ikke? Julaften er en dag i året – en dag av 365. Hvorfor gjøre som før, bare fordi det er jul?

Det er et par år siden jeg ble oppmuntret til å prøve å skape en jul jeg syns var hyggelig, altså en jul som jeg kan trives med. Og til å forsøke å finne ut av hva jeg syntes var hyggelig, med alt fra julepynt, musikk, mat, happenings, selskap, osv. Disse rådene har fulgt meg.

Hva som er hyggelig vil sikkert variere og utvikle seg fra år til år, tenker jeg nå, men det er interessant og spennende å utforske.

Det innebærer ikke nødvendigvis at «alt skal bli helt annerledes», men at det som kanskje bare «alltid har vært sånn», blir beriket med noen nye elementer. Noen små grep, kan utgjøre en ganske stor forskjell.

Tenk bare om 3 av 10 droppet ribbe/ pinnekjøtt på julaften og valgte vegetarisk? Hva det ville gjort for Co2-regnskapet. Det er små grep. De kan være vanskelige å ta. (liten digresjon)

I fjor var julen preget av tøffe runder på veien lenger og lenger ut av spiseforstyrrelsen, og jeg opplevde at det var mye stress og kanskje litt mye (selvpålagt?) plikt og dårlig samvittighet. Jeg skrev et førjulsutpust om det i fjor.

Det er ikke alltid så enkelt å vite hva som er greit å takke nei til. Det er heller ikke alltid så enkelt å vite hvor jeg liksom «bør» feire denne ene dagen i året.

Men så var det noen ting som skjedde for noen år siden, som gjorde at jeg begynte å lete etter meg selv i mitt liv.

For å komme meg ut av spiseforstyrrelsen og treningsavhengigheten, ble det naturlig (nødvendig) å begynne å søke etter hva jeg likte, var nysgjerrig på, hva som ga meg glede, hva som var vanskelig, hvorfor noe var vanskelig, hva jeg ville fylle tiden min med, osv.

Sånne ting har nødvendigvis gjort noe med hvordan jeg lever livet mitt, og det har også påvirket mitt forhold til julen.

I fjor gikk jeg for komplisert hygge, som jeg skrev om i et blogginnlegg.

I år blir julen kanskje enda mer etter mine ønsker, og jeg føler meg både priviligert og veldig heldig som kan gjøre det. Og bare litt egoistisk og jeg har bare litt dårlig samvittighet.

Men som sagt, det er kun en dag i året. Hvorfor holde på en tradisjon, bare for å holde på den? Og er det så farlig å bryte en tradisjon et år? Det kommer en ny jul til neste år.

Mange jobber som frivillige på julaften – og det er en måte å feire en annerledes jul på. Noen feirer ikke jul. Noen reiser utenlands. Noen feirer med gode venner. Noen er alene. Noen jobber.

Det er mange som syns at julen er vanskelig, av ulike årsaker – og ettersom dette er den tiden på året som tilsynelatende skal feires på perfekt, hyggelig vis sammen familien, så kan det stikke dypt og gjøre dette til den verste tiden på året for dem som ikke har noen, for dem som har mistet noen, for dem som har dårlig råd, for dem som sliter psykisk, for dem som har kompliserte familieforhold, for dem med alkoholmisbruk i familien, for barn som opplever vold/ misbruk i hjemmet, for dem som bor på gata, for dem som av ulike grunner faller utenfor.

Hva med dem? Dette er jo virkelig den beste tiden på året for å se våre medmennesker litt ekstra.

Jeg føler meg virkelig priviligert og heldig som kan velge hvordan jeg skal feire julen i år. Og valg, ja, det kan handle om å se at man har valg og deretter å våge å ta dem, det er virkelig en reise.

Førjulsrefleksjon

SAM_3990

Dette bildet er fra 23. november, da det faktisk var litt vinterkaldt.

SAM_4027

Dette er fra 28. november! Ikke kaldt lenger

2 thoughts on “Årets jul

  1. Godt å lese førjulsrefleksjonene dine.
    Det toucher borti mitt eget – hvor vanskelig det kan være, både å være i, og å velge bort tradisjoner – de små tingene blir store.
    og hvor godt og befriende det kan være å gi meg, og det jeg vil akkurat i år, plass i desemberdager og jul – de små tingene er store på den siden, og.
    Jeg liker så godt ordene dine; «å lete etter meg selv i mitt liv».
    Jeg bruker tid på å gi meg selv lov til det.
    Det er god ansvarlighet.
    Gode ønsker inn i førjulsdagene
    og inn i din jul!

    Likt av 1 person

    • Takk, I 🙂
      Og takk for at du deler. Julen kan helt klart være for mye i blant, vippe oss av pinnen og ikke være så enkel å navigere i. Så fint å lese at du også gir deg selv lov til å lete etter deg selv i ditt liv. 🙂 Varme tanker og gode ønsker for julen

      Lik

Vil du kommentere?

