5 dager

… kan gjøre en forskjell. Det var også lenge nok til å merke om det har skjedd en forskjell.

I slutten av oktober var jeg på en 5 dager lang yogaworkshop, og to ting skjedde. Det ene planlagt, med noen betenkeligheter, det andre helt uplanlagt, med positive konsekvenser.

Planlagt – 5 dager yogaworkshop, 5 dager uten «vanlig» trening.

Det er et eksperiment jeg ikke har testet på kanskje 2 år. Jeg pleier med andre ord å trene i løpet av 5 dager. Så fra et spiseforstyrret/ treningsanspent standpunkt var dette et interessant og ganske spennende prosjekt. Det medførte en viss irritasjon/ angst/ uro å legge igjen løpeskoene.

Det viste seg allikevel å gå ganske så bra. Yogaen gir liksom alltid så mye mer enn jeg tror og kan forestille meg. Yogaen hjalp meg å håndtere uro som kanskje dukket opp som et tegn på manglende utløp for rastløshet ved trening, eller som løsnet pga yogaen, og bidro til å gjøre det overkommelig å ikke trene noe av det mer vante på 5 dager.

Det var en positiv erfaring, og interessant. Jeg kjente at det gikk å ikke trene fordi jeg lot meg selv oppleve det. I tillegg ble yogaen enda rikere og  mer interessant. Den lar meg kanskje ane hvor mye som er uoppdaget i meg. Noe sånt.

Uplanlagt – 5 dager uten kaffe, og starten på kaffeavvenning

Det skjedde helt uplanlagt og som en konsekvens av at dagene var fyllt opp med yoga. Kaffe fristet bare ikke. Og på kveldene hadde jeg ikke lyst til å våkne ved hjelp av koffein, heller ikke om morgenene.

Og dette var ikke noe jeg tenkte jeg ville klare å fortsette med, men så gjorde jeg det og. En arbeidsuke passerte uten kaffeinntak, og en til og en til.

Og jeg merker at det har vært en befrielse å bryte det mønsteret såpass lenge at jeg har kjent på hverdagen, rutiner og vaner uten kaffe.

For jeg har vært kaffeavhengig i så mange år. Og jeg har brukt kaffe på negative måter, som falsk energi, for å opprettholde et stress og høyt tempo, som trøst, som trygghet. Det er mye trygghet i en vane.

Nå erfarer jeg at jeg ikke behøver kaffe for å opprettholde et høyt tempo, og jeg har kanskje hatt et mer jevnt energinivå. Litt vanskelig å si hva som skyldes hva. Totalen påvirkes jo av mer enn kaffe.

Etter noen dager med hodepine, som kanskje skyldtes kaffeavvenningen, eller dehydrering, eller muskelspenninger, eller, eller, eller… Så har jeg ikke hatt vondt i hodet, eller egentlig heller lyst på kaffe.

Så det var en positiv uplanlagt endring.

Interessant hva 5 dager kan gjøre for å løsne på et mønster.

Vil du kommentere?

