Å se en endring

Jeg intervjuet Åse Minde for ca 1,5 år siden. Hun er en pioner innen kunstpsykoterapimiljøet i Norge. Hun innførte kunstpsykoterapi som behandling for spiseforstyrrelser og har bygget opp et unikt miljø ved Spiseforstyrrelsespoliklinikken på Gaustad, ved Oslo universitetssykehus. Så vidt jeg vet er det kun her, i Norge vel og merke, at kunstterapi benyttes som hovedbehandling for spiseforstyrrelser (i det offentlige helsevesenet).

Det er så flott at det finnes etablerte alternativer til mer tradisjonell, ren samtaleterapi, ettersom kropp og psyke henger så nært sammen at det er sprøtt at det behandles så atskilt.

Det jeg skal frem til er dette:

Åse Minde fortalte at gjennom å jobbe kunstterapeutisk med å bruke maling og andre verktøy for å lage bilder og kunstverk, så former og fargelegger man sin vei ut av spiseforstyrrelsen. Samtidig skaper man sine unike uttrykk som man deretter har en enkel tilgang på. Dermed kan man også spore og se sin egen endringsprosess. Det kan tilføre en rik dybde til endringen, fordi man ser den. Alle fasene i den.

Og mitt egentlige poeng er:

Det slo meg i dag at jeg kan kjenne endringen. Det var det som vekket tanken på den samtalen med Åse Minde.

Jeg «krangler» litt med spiseforstyrrelsen for tiden. Og det er nesten litt fint å oppdage at jeg kanskje er i en slags trøblete periode.

For:

Så velger jeg å ikke handle på tankene. Og der jeg kjenner endringen(e). For når jeg nå velger å ikke handle på spiseforstyrrelsen, følger det et mye mindre ubehag med det valget enn tidligere.

Det er veldig godt å merke. Det trøblete er blitt mer håndterlig og gjenkjennelig, og mindre trøbbel.

2 thoughts on “Å se en endring

  1. Godt å merke – skriver du.
    Godt å lese også.
    Godt gjort å være i de trøblete følelsene.
    Godt gjort å legge merke til endringene.
    Jeg heier på sånt!
    Og interessant å lese om kunst-terapi.
    Enig – det trengs gode alternativer til samtaleterapi.
    Av og til er ord til å finne fram med.
    Men av og til er ord til å gå seg vill i også.
    Og jeg er mer enn ord – oppdager jeg litt etter litt.
    Gode ønsker!

    Likt av 1 person

    • Hei du 🙂 Tusen takk for hyggelig kommentar som varmer. Det er godt å merke endringene, og særlig når de er positive 🙂 Kunstterapi er et spennende felt syns jeg. Og ja, du sier det godt – nettopp det at ord kan være til hjelp eller til besvær. Og i blant kan man miste kroppen helt til ord og tanker. Da er det bra at det finnes flere måter å jobbe på. Og veien ut av en spiseforstyrrelse kan se ulik ut for alle, og det er ulike ting som hjelper for hver enkelt. For noen virker det ene, for noen virker noe annet. Det er heldigvis også flere måter å behandle spiseforstyrrelser på, og jeg er personlig overbevist om at for å bli frisk må man også engasjere kreativiteten, pusten, fantasien og kroppen. Et liv uten en spiseforstyrrelse skal leves og må fylles av andre ting enn sykdommen. Sånn sett kan kunstterapi, eller yoga eller skriving, og andre ting, bidra til å gi opplevelsen av at livet kan romme noe mer.
      Tusen takk for at du kommenterer, og får meg til å tenke 🙂 Og takk for gode ønsker. Gode ønsker også til deg!

      Lik

Vil du kommentere?

