Gruppe 2.0

Jeg lurer på om jeg skal åpne opp døren inn til terapirommet denne høsten. Litt. Til mine erfaringer og opplevelser med gruppeterapi. Det er noe jeg tenker litt på, for det kan være en måte å sortere litt på. Selv om jeg ikke vet helt hvordan eller OM jeg vil gjøre det.

Det er ikke gruppebehandling enda, men et intro-kurs. Det er gruppeundervisning i psykoedukasjon, med andre ord en undervisning som omhandler temaer som hvorfor gruppeterapi?, hva er psykiske lidelser?, hvorfor har vi følelser?, tilknytning, relasjoner, m.m. og det kan jo veldig fort vekke ulike ting. Selv om settingen er kurs – ikke behandling.

Jeg har skrevet litt om behandling og behandlingsavslutning her på bloggen tidligere, så det er jo ikke helt nytt, men kanskje det vil få en ny form nå. Jeg vet ikke helt.

Hmmmm. Så kanskje jeg kommer til å skrive litt om mine erfaringer med gruppeterapi denne høsten. Taushetsplikt innebærer ingen – absolutt INGEN – referanser til andre personer eller hva de har sagt. Så det er jo greit. Behandlere kan evt. omtales på et anonymiserende vis.

Dette er en skikkelig herlig, fantastisk, befriende, frigjørende famlende start.

Vil du kommentere?

