Det er grunner for at vi gjør som vi gjør

Det er vel alltid grunner for at vi gjør ulike ting. Jeg er sulten (grunn), så jeg spiser. Jeg er trøtt (grunn), så jeg sover. Noen grunner har kanskje lenger avstand til handlingen: jeg er stresset (grunn), så jeg svarer kjempesint på telefon fra en selger (ikke direkte sammenheng).

Men når det kommer til psykiske lidelser og symptomer er ikke grunnene like tilgjengelige og sammenhengene kan være komplekse:

  • Hun er sulten (grunn for handling), men hun spiser ikke (behov overkjørt. Grunn kanskje utilgjengelig).
  • Hun selvskader (handling). Grunn kan være helt utilgjengelig der og da.
  • Hun er ikke sulten, men hun overspiser og kaster opp (handling). Utløsende årsak kan være tilgjengelig (stress, uro, hendelse, mm), men ikke den egentlige grunnen.

Så det er ikke enkelt. Kanskje ikke enkelt å leve med, kanskje ikke enkelt å forstå fra utsiden. Men det er alltid grunner for at vi gjør det vi gjør. Det krever bare litt mer navigering for å forstå noen handlinger.

Vi må bak handlingene, inn i tankene, under lagene av uløste spørsmål.

Det tar tid.
Det krever tålmodighet.
Det krever nysgjerrighet.
Det krever mot.
Det krever trygghet.

Dette sitatet kom til meg nå. Tålmodighet – i blant det aller tøffeste å praktisere.

“I beg you, to have patience with everything unresolved in your heart and to try to love the questions themselves as if they were locked rooms or books written in a very foreign language. Don’t search for the answers, which could not be given to you now, because you would not be able to live them. And the point is to live everything. Live the questions now. Perhaps then, someday far in the future, you will gradually, without even noticing it, live your way into the answer.” (Rainer Maria Rilke)

Vil du kommentere?

