Perfekt timing?

Det er så vanskelig å sette ord på forskjellen jeg føler mellom nå og bare påsken. Mellom nå og i midten av mars. Mellom nå og i høst. Mellom nå og i fjor vår. Mellom nå og høsten 2013. Mellom nå og våren 2013. Mellom nå og høsten/vinteren 2012. Mellom nå og høsten 2011.

Det har vært så mange tøffe runder. Det har vært så mange aha-opplevelser, tøffe erkjennelser, krevende endringer, vonde opplevelser.

Det har vært så mye. Og jeg tror virkelig jeg har lært mye av alt sammen. Men en sånn type kunnskap som siver lengre og lengre inn over tid, og som treffer ulike områder på ulike tidspunkt og i uventet rekkefølge. Som legger seg på plass sakte, over tid.

Så den siste runden nå, kanskje var det en slags perfekt timing?

For jeg kan ikke helt forklare forskjellen mellom før og nå – annet enn at det er en utrolig stor forskjell. En av disse som skjer på innsiden, og som kanskje vises i glimt for andre.

Det er så rart å merke forskjellen – også er den stor.

Kanskje var det perfekt timing – at en tøff avslutning sammenfalt med at noe i meg var klar for å ta den utfordringen på en ny måte.

For det ble virkelig annerledes. Det er annerledes.

Det ble en søken innover og fremover, fremfor utover og bakover.

For…

Hvordan kan jeg hjelpe meg selv når det er vanskelig – for livet er uforutsigbart, hvordan kan jeg takle det?
Hva trenger jeg for å få et godt liv – for livet er kort og skjørt, hvordan vil jeg leve det?
Hvordan kan jeg leve selv når det føles vondt og vanskelig – for livet er urettferdig, og hvordan finne vilje til å leve livet når det ikke virker som det gir mening?

Det er virkelig annerledes nå – og kanskje er det fordi mange brikker allerede hadde ramlet på rett plass over tid, og nå var det enda flere som ramlet på plass.

Det er både merkelig og fantastisk å kjenne at her og nå er bra, og at fremtiden virker spennende og full av muligheter.

Kanskje var det perfekt timing?

Vil du kommentere?

