Ærlig rabling

Dette er rabling, frustrerende, sår og vond rabling.

Noe som er helt vanvittig frustrerende å kjenne på, er når jeg reagerer på en måte som oppleves og føles helt feil. Det er kjempefrustrerende – for det er jo min reaksjon, og den kommer automatisk, så da blir liksom reaksjonen = meg. Og når reaksjonen føles helt feil – da blir jo jeg helt feil som FÅR den reaksjonen.

Men så er jo ikke det sannheten. Jeg er jo ikke feil. Og reaksjonen min er bare sånn. Den er vond og overveldende og uutholdelig. Men det må jo egentlig få være greit. I hvert fall innenfor noen rammer.

Det er følelser. Det er også «bare» følelser – men viktigst, det er følelser som kommer, som forteller noe om hvordan jeg opplever noe, eller har det.

Det er vondt og det er vanskelig å kjenne på. Vanskelig å tillate. Så jeg blir frustrert, fordi det er vanskelig og vondt, og det oppleves som feil.

Følelseshåndtering og følelsesregulering er ikke lett når du ikke kan det, men det kan læres! Det bare krever mye, og tar tid.

Følelser er jo noe vi har alle sammen, sammen med evnen til å tenke logisk. Vi har følelser, men vi ER ikke bare følelsene våre. Vi har tanker, men vi ER ikke bare tankene våre.

Siden følelser ikke er feil, men kanskje i blant oppleves som uhåndterlige, vanskelige, vonde og ukontrollerbare – så kommer de kanskje til uttrykk på uventede måter.

rabling.

2 thoughts on “Ærlig rabling

  1. Takk for at du rabler ærlig!
    Skjønt rabler – ganske ryddig og forståelig rabling, spør du meg.
    Om følelser som ikke er lette – eller mulige – hverken å rydde i eller forstå.
    Ikke lette i det hele tatt.
    Men kanskje en slags veivisere likevel……?
    Kjenner igjen, igjen.
    Gode ønsker!

    Likt av 1 person

Vil du kommentere?

