Hvor er spiseforstyrrelsen nå?

Ja, den er fortsatt i livet mitt, men den har fått mindre plass. Den har ikke en like automatisert plass, og mye mindre tid går med til å tenke spiseforstyrrede tanker.

Det slo meg at på et tidspunkt tror jeg den var både veien og bilen, liksom, mens den nå sitter mer i passasjersetet, baksetet eller til og med i bagasjerommet. Jeg har også opplevd at jeg kjørte fra den, men den dukket opp igjen en stund senere.

Jeg har mer styring og valgfrihet – i motsetning til hvordan det var for noen år siden. Da var det ikke noe valgfrihet, da var det liksom bare én vei, og mye av det jeg gjorde var bare noe jeg gjorde av vane og fordi jeg måtte.

Så spiseforstyrrelsen har mindre kraft nå. Mindre kontroll, men den er der fortsatt i noen grad. Det er en seiglivet prosess å bli fri fra den, og jeg tror det er sånn at jeg blir fri fra den bit for bit. Og at det henger sammen med en gradvis voksende trygghet, selvfølelse og selvtillit.

Det gir jo en mening.

Det er interessant hvordan det å være syk med en spiseforstyrrelse og det å være frisk fra en spiseforstyrrelse, overhode ikke kan sammenlignes med å ha for eksempel hodepine. Da er det dikotomi – enten har du hodepine, eller så har du ikke hodepine.

Men det er absolutt ikke sånn at enten er du syk og har det kjipt med en spiseforstyrrelse, eller så er du frisk og har det bra uten en spiseforstyrrelse.

For – man kan faktisk være spiseforstyrret, og ha det bra – liksom som at mestringsstrategien lever i bakgården, men man har handlingsfrihet og trives stort sett med livet (og hvem har det bra hele tiden?).

Men man kan også være frisk fra spiseforstyrrelsens symptomer, og ha det skikkelig tøft og vanskelig – for eksempel med en lav selvfølelse, negative tanker om egen kropp eller en kjempetung depresjon.

Det er rett og slett ikke så enkelt å si om man er frisk eller syk, siden spiseforstyrrelsen i mange tilfeller kan henge sammen med veldig mye, og den påvirker så mange områder av livet (selvfølelse, jobb, relasjoner, utdannelse, o.l.). Da blir det kanskje enda mer komplekst, og det kan ta enda lenger tid å bli kvitt sykdommen og få god livskvalitet.

Jeg tenker at det er kjempeverdifullt å ha så god livskvalitet som man kan – med og uten sykdom og tøffe dager. Det er krevende, ja, men mulig, ja det tror jeg. Også tror jeg det bygger en slags motstandskraft og utholdelse – at man herdes til å takle det som er tøft. En saktegående prosess.

Men det er kanskje det livet også er – evnen til å leve gjennom det som er vanskelig, ikke bare holde det ut, men leve livet NÅR det er vanskelig. Ikke la seg stoppe, liksom, men fortsette og tråkke seg videre.

Ja, dette ble herlig flytende. Ville si mye, og klarte kanskje å miste den røde tråden.

Men – i forhold til spørsmålet mitt – ja, spiseforstyrrelsen er med, men det er ikke den som styrer alle valgene mine. Og jeg lar meg ikke lenger helt ubevisst styre av den. Når det er sagt da, hvem har til en hver tid kontroll og oversikt på hvorfor de gjør det ene eller det andre?

Jeg er heldig egentlig, som må bli bevisst og kjenne etter en hel del greier:

  • hvorfor trener jeg nå? For å unngå noe? er det på en god følelse? en vond følelse?
  • hvorfor overspiste jeg nå? Kunne jeg gjort noe annet for å roe meg ned?
  • var det trøstespising eller kos? Kunne jeg gjort noe annet for å få det bedre?
  • hvorfor spiste jeg ikke den lunsjen? Hvordan kunne jeg håndtert den stressede situasjonen annerledes?
  • hvorfor kastet jeg opp da? Kunne jeg håndtert det på en annen måte?

også videre

For det å jobbe seg gjennom en spiseforstyrrelse, vekker et helt fjell av bevisstgjøring og innsikt – gjett hvor frustrerende det da er når man allikvel ikke klarer å endre. Når man allikevel bare MÅ ditt eller datt.

Men igjen – tenk på noe i eget liv – gjør du alltid bare det som er bra for deg? Det gjør ikke jeg. Selv om jeg vet det er bra for meg (eller dårlig for meg). Det er normalt, vil jeg påstå.

Nå føler jeg nesten at jeg kunne fortsatt og fortsatt, så jeg tror jeg bare avrunder, så du ikke blir helt lei 🙂

Vil du kommentere?

