Overganger

Det kan gjøre så grusomt vondt når noe er ferdig, over.

Overgangen fra noe fint, til det neste. Den lille, nesten umerkelige avslutningen – som man kanskje ikke legger merke til en gang. For de skjer hver dag. Hele tiden.

Vi har overganger gjennom hele dagen, døgnet, uken, året, livet.

Små og store.

SAM_2505

De kan være umerkelige. Fra man er i butikken til man går ut. Mer merkbare. Fra man ligger i sengen, til man går ut av den. Eller fra man går inn i dusjen, til man står i varmtvannet, til man skrur av vannet. Temperaturforskjellenn gjør at du begynner å fryse.

Men legger vi faktisk merke til at dette er overganger? Nesten på linje med overgangen fra barneskolen til ungdomskolen. Eller fra en ferietur, og til man kommer hjem. Noe avsluttes, noe nytt starter. Det skjer jo hele tiden. Hele tiden!

Jeg registrerer vel ofte ikke overgangene. Før de gjør vondt, eller før de er ubehagelige, eller før de virkelig påvirker meg. Når de skaper et større skifte i livet, da merker jeg overgangene.

Og jeg merker dem i hvert fall når de gjør vondt.

Som her:
En fast tid, en fast avtale, så er det over. Og det gjør så vondt at jeg tror jeg skal gå i stykker. I oppløsning. Og jeg hyperventilerer. Piler ned trappen. Vil helst løpe forbi alle de lukkede eller halvåpne dørene. Ut. Vil helst løpe forbi alle vinduene. Tvinger meg selv til å gå. Og prøver å presse vekk tankene om at alle nå ser på meg gjennom vinduene.

Antagelig er det ingen som ser. Det er jo bare meg, og de har jo virkelig annet å gjøre og tenke på.

Men da merker jeg overgangen. Når den gjør vondt. Når overgangen er ut til noe som overhode ikke er det samme som det som nettopp var. Absolutt ikke lenger det samme. Noe helt annet. Noe kraftig annet. Men noe annet pluss noe mer. For det er noe mer fra det som nettopp var. Det jeg forlater. Det som var blir med inn i overgangen, samtidig som jeg forlater det.

Det jeg forlater forsvinner sakte, men altfor fort. I rom, altfor fort. I tid og følelser, altfor sakte.

Da merker jeg overgangene.

 

Vil du kommentere?

