Være snill og vennlig med seg selv

Jeg har tenkt en del på dette en stund, og igjen de siste dagene.

Jeg har blitt oppmuntret til å være snill med meg selv, ta vare på meg selv og til å passe på meg selv. Det har ikke vært så tilgjengelig – det var vel derfor alle oppmuntringene kom.

Det mest frustrerende da jeg fikk dem, var kanskje at jeg ikke ante hvordan det kunne se ut. Så det ble så fjernt å få den oppmuntringen, og egentlig irriterende.

Hvordan gjøre noe du ikke vet hva er? Letter å bare avfeie det og fortsette med mitt, på mitt vis.

Men det har over en lengre periode allikevel resultert i mye utforsking å komme frem til hvordan dette kan se ut, og hva dette kan være. Og det har hatt noe for seg, for jeg har lært mye.

Jeg har blant annet lært hvor uendelig viktig det er å kunne ta vare på seg selv og være snill med seg selv. For når livet virkelig blir kjempevanskelig og vondt, og du står i situasjoner du på en måte ikke kan takle – da er det ufattelig verdifullt å vite at du kan gjøre noe for deg selv, som opp i alt dette som er overveldende, kan gi deg en liten positiv opplevelse, litt glede eller litt ro, for eksempel.

Jeg er også i ferd med å lære at det er greit å ta vare på seg selv, og være snill med seg selv. Jeg fortjener også det. Det er en bra ting.

Og viktigst tror jeg kanskje det er at jeg har følt hvordan det er å ha det bra. Og at det jeg har funnet frem til har hjulpet meg.

Og det var litt interessant – for det er jo ikke sånn at «ta vare på deg selv»/ «vær snill med deg selv» ser likt ut for meg og deg. For hva som gir den følelsen av indre ro, trygghet, glede og varme kan være veldig forskjellig fra person til person.

Derfor er det jo ikke bare å si «ta deg en kopp te» (så ordner det seg), eller «gå en tur i skogen» (så blir du glad igjen) – man må jo selv finne ut om det er en tekopp eller en tur som fungere, eller om det er det å lese en bok og nippe til en whiskey, eller å spille gitar på en klubb. Det kan man jo bare finne ut av selv, og ved å prøve og kjenne etter.

Dersom jeg skal komme med en oppfordring, så er det; hvilke ting gjør du for å være snill med deg selv? Eller hva gjør du for å ta vare på deg selv? Og kan du ta vare på deg selv når du selv syns du minst fortjener det? (for da trenger du det mest).

Det blir gradvis enklere og mer naturlig, men det har vært mye utforsking og utprøving, og det er ikke helt sånn at bare fordi jeg har blitt litt flinkere til å være snill med meg selv, så er jeg bare det. Det er en saktegående utvikling.

Spiseforstyrrelse og selvskading er selvdestruktivt. Det er atferd som er direkte selvskadende og ødeleggende. Det er komplisert, og det er ikke nødvendigvis bare å legge vekk den atferden, men det å rette fokuset mer og mer på hva man kan gjøre for å øke livskvaliteten og finne ut hvordan man kan være snill, vennlig og raus med seg selv, bidrar til at det destruktive mister litt av grepet sitt.

Det er en saktegående prosess. En viktig en. Dessuten øker det jo virkelig livskvaliteten å ha gode opplevelser. Det er verdifullt. Også jeg tror det bidrar til at man kjenner seg mer ressurssterk – for man lærer å ta vare på seg selv, og man lærer etterhvert å takle tøffe situasjoner på bedre måter, eller på selvivaretakende måter. Det er virkelig verdifullt.

2 thoughts on “Være snill og vennlig med seg selv

  1. Godt nytt år! Litt sent – men året er jo ikke så fryktelig gammelt enda, heller…..
    Jeg leser, og kjenner igjen egne tanker og egen «vei». Og så setter det i gang tanker – dette med at å gjøre godt mot seg selv er så individuelt. Det gjør det jo spennende å nyttig å utforske hva jeg trenger.
    Selv merker jeg at å gjøre små, konkrete gode ting – med litt ord til (jeg forteller meg selv at jeg gir meg noe godt) er god egenomsorg, og litt beskyttende mot vanskeligere tanker.
    Så er det godt å lese at du også lærer og øver på å være vennlig mot deg selv – å gjøre deg godt.
    Det heier jeg på!

    Likt av 1 person

Vil du kommentere?

