Nytt år, muligheter og nyttårsforsetter

Jeg aner at dette blir et litt annerledes nyttårsblogginnlegg.

Det er ikke meningen at overskriften skal gi negative signaler… For jeg er ikke negativ til det nye året, eller til nyttårsforsetter (per se), eller til fraser som «nytt år, nye muligheter».

Tvert i mot er jeg forsiktig positiv til det nye året. Og det føles som det er lenge siden sist jeg har vært det. Det har vært noen tøffe år nå. Så jeg er positiv til at jeg ser litt frem mot det nye året, og jeg er positiv til å se tilbake på et par år og se at ting jeg har gjort for å få det bedre, faktisk har gjort nettopp det. Jeg har det bedre. Og da er det lettere å se fremover.

Og det er her nyttårsforsetter kommer inn i bildet.

For 3 år siden hadde jeg som plan for 2012 at jeg skulle gjøre små ting i hverdagen slik at ingen uke skulle være lik en annen. Det var faktisk genialt og hjalp meg da jeg trengte det. Jeg skal ikke ta æren for ideen – jeg husker dessverre ikke hvor jeg kom over den, men jeg er fornøyd med at jeg gjennomførte det og hva det har gjort for livet mitt.

Det handlet rett og slett om å se etter små endringer, og om å vekke en fleksibilitet i tankegangen – se etter muligheter der jeg hang fast i noe fastlåst. Det ble utrolig bra. Kan anbefale å prøve det 🙂

Jeg fant mange ting jeg kunne gjøre for å skape en variasjon i ukene – og det vekker jo kreativiteten. Men jeg la lista kjempelavt og startet i det små, med kanskje kun en liten forskjell i uka. Men så vokste det seg gradvis til og tok litt form. Så fra det å gå til jobben i stedet for å ta buss, gå av på et annet stopp, kjøpe en annen type kaffe, en ny frukt, krysse veien på et annet sted, kjøpe et klesplagg i en annen farge enn jeg pleier – til å prøve en annen treningsform, frivillig arbeid, ringe et familiemedlem, invitere på middag, dra på kino, og slike ting – det skapte etterhvert en rikere og mer variert hverdag, og en mer fleksibel tankegang.

Dette var et bra grunnlag å ha med seg for 2 år siden da min verden ble veldig kaotisk og sort og tom og håpløs. Det var et veldig vanskelig år, men jeg registrerte også at det skjedde bra og gode ting, selv om det var litt vanskelig å ta det positive inn over meg mens det skjedde. Men den tanken om å gjøre litt nytt, prøve litt nytt og tenke litt nytt var fremdeles med. Og det var også en hjelp. For det var blitt lettere å tenke «jeg bare prøver og ser hvordan det går» som KAN være en god strategi noen ganger 🙂

SAMSUNG CSC

Det var erfaringene fra 2013 som ga ideen til 2014s nyttårsforsett, som rett og slett gikk ut på å ta med seg alle de bra tingene fra 2013 inn i 2014, og gjøre dem, mer av dem, og å finne flere slike bra ting.

Og det er virkelig det aller beste nyttårsforsettet jeg noen gang har hatt. Eller så er det at det var helt midt i blinken på det tidspunktet. Jeg trengte å samle gode opplevelser og erfaringer for å fylle på der depresjonen hadde skapt et vanvittig hull, og etterhvert der innestengte følelser skapte et kaos jeg trodde jeg skulle drukne og forsvinne i.

Så det har også vist seg å være et nyttårsforsett som har vært umulig å bryte, for det har vært nødvendig, men også et som har gitt mersmak og dermed vært unødvendig å bryte.

For, 2014, for et år du har vært!
Hva skal jeg si. Jo, jeg har kanskje aldri kjent så mye emosjonell smerte og hatt det så vondt som jeg har hatt i år. Jeg har kanskje aldri hatt mer lyst til å ødelegge og skade meg selv. Jeg har kanskje aldri vært mer fortvilet, rådvill, usikker, famlende, nølende og prøvende enn i år.

Samtidig har jeg hatt så mange opplevelser som har vært så preget av «dette trodde jeg aldri at jeg skulle gjøre», eller «tenk at jeg gjør dette», eller «shit, nå er jeg så langt utenfor komfortsonen, men kanskje det går greit allikevel» – og det har rett og slett vært inspirerende og befriende og opplevelser å vokse på.

Jeg har grepet noen muligheter i år som jeg kanskje ikke ville gjort før, også vet jeg at jeg har grepet an noen ting på nye måter. Så litt nytt år, nye muligheter og nye måter.

Nytt år og muligheter
Det er her snart. Et nytt år. Der vi forhåpentligvis kan leve og kjenne etter og oppleve hva som gir mening for oss, hva som gir oss glede og inspirasjon, følelse av varme, ro og trygghet, eller kraft, energi og følelsen av å pushe seg til ytterpunktet.

Det tror jeg vil by på muligheter. Muligheter som dukker opp og muligheter vi skaper selv, ved å leve, utforske, prøve og feile. Mulighetene dukker opp om vi våger å se dem, vurdere dem og gripe dem. De dukker opp når vi ikke lar oss fastne i mangler, vanskeligheter og problemer. Jeg vet hvordan det kan være å ikke se dem og hvordan det er å sitte fast i vanskelighetene og problemene. Det kan skape en fortvilende tomhet.

I en litt pussig forkjølelsesrus/-døs forsøker jeg å oppsummere (et mulig uryddig innlegg) med hovedpoenget:

Ja takk til nyttårsforsetter som gir gode opplevelser og glede og mersmak til å holde dem gående livet ut. Ja takk til nyttårsforsetter som gir livsglede.

Godt nytt år
SAMSUNG CSC

One thought on “Nytt år, muligheter og nyttårsforsetter

  1. Tilbaketråkk: Treningsavhengighet | Learning to dance in the rain

Vil du kommentere?

