Førjulsutpust

Helt ærlig – dette har jeg vegret meg for å skrive om. Virkelig vegret meg for å skrive litt ærlig om julen. Julen er jo den tiden hvor vi skal ha det hyggelig, møtes, glede oss. Jeg får dårlig samvittighet av dette.

Men jeg må innrømme at jeg syns julen er litt vanskelig – og førjulstiden kjennes litt som å navigere i et minefelt, der et feilsteg resulterer i noe selvdestruktivt, på en eller annen måte.

FOR: det blir nesten umulig å finne den balansen før det kræsjer helt. Hva er for mye hygge, når blir det for lite? Hvilke besøk skal man si ja til? Hvilke blir for mye? Når kan man si nei? Hva gjør man med den dårlige samvittigheten? Er det «lov» å si nei? Men HVORFOR sier jeg nei? Og er det en god nok grunn å være sliten? Også mister jeg meg selv litt i dette kaoset.

Jeg vet at det er flere som kjenner seg igjen i at julen er vanskelig, og at det er så mye som skal avklares, gjøres, planlegges, avtales. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i at det er lett å miste fotfeste i en stresset  førjulshverdag.

Jeg har ikke noe i mot julen. Men jeg strever med å finne ut hva julen ER for meg, og hvordan jeg vil at julen skal se ut for meg, for å være egoistisk. Jeg føler meg egoistisk, men jeg tillater meg det – litt – for etter fjorårets vonde depresjon, er det mye som har fått nytt perspektiv.

Men jeg får også dårlig samvittighet for at jeg opplever at julen er vanskelig. At det ikke bare er ukomplisert hygge. Men det ER noe med denne tiden på året som drar med seg en god del ting som jeg kanskje holder unna resten av året.

Jeg vet ikke helt,  jeg har ikke tenkt så nøye på det. Men jeg merker at det er litt mer nerver, litt mer behov for selvskading, litt verre spiseforstyrrelse, og jeg vet at jeg har kjent mer på ensomhet, håpløshet, unngåelse og undertrykkede følelser.

Så i år sporer jeg etter endringene, og jeg prøver å bidra til å skape de endringene, i meg og rundt meg, for jeg orker ikke egentlig en fasade – selv om jeg skulle ønske det, og jeg kanskje prøver å holde den oppe også. Noen steder.

Men – hva betyr egentlig en fasade om vi ikke kan snakke om de viktige tingene, som «hvordan har du det egentlig?»

For det er befriende å slippe litt opp. Skummelt – ja! – men befriende. Og jeg blir litt lettet når jeg deler litt rundt dette. For det ER mange som syns julen er vanskelig. Om det skyldes spiseforstyrrelse, depresjon, stress, utilstrekkelighet, ensomhet, sorg, familiekonflikt, samlivsbrudd – livet er også vondt.

Jeg blir glad og takknemlig for de gode tingene ved julen – ro, fred, glede, empati, medmenneskelighet, raushet, romslighet, pauser, stillhet, åpenhet. Det er jo sånne ting som skaper en god hverdag.

Gjennom åpenhet om at julen kan være tøff,  kjennes det litt mindre vanskelig, litt mer normalt. Og det skaper et samhold det også. Jeg blir også tryggere på at det er OK å både ha det godt og vanskelig. Å dele det vanskelige behøver jo ikke å overskygge det positive. Det kan være plass til begge deler. Og jeg tror de gode opplevelsene berikes når det er rom for å dele, rom for aksept. Jeg tror relasjoner styrkes.

Dette er en førjulsutpust. En litt surrete og hakkete utpust.

Jeg sender noen gode og varme tanker til alle som syns denne tiden er ekstra utfordrende og vanskelig. Jeg vet det vi er mange.

Klem fra meg

5 thoughts on “Førjulsutpust

  1. Jeg er helt enig med deg, og jeg har strevd med de samme tankene i mange år. Endelig har de roet seg og jeg har fått et mer avslappet forhold til julen.
    Mulig litt fordi vi hoppet over julen for et par år siden. Det var deilig å vente to år og få det hele en ekstra runde på avstand.

    Håper du finner ro rundt julen etter hvert også. Det er virkelig en vanskelig tid om man har det tøft. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet! Ingen har lov til å klandre deg for dine følelser.

    Sender deg mange varme tanker.

    Lik

  2. Ja. Vi er flere som kjenner på utfordringen i desember. Takk for at du skriver ærlig om det.
    Jeg har lyst til å si; Gi deg selv lov til å ha de desemberfølelsene du har. Det er viktig.
    Og samtidig vet jeg litt om hvor vanskelig å gi seg selv lov…
    Men – det står vel ingen steder at alle skal være glade i jula – bortsett fra i noen julesanger, kanskje.
    Velg de gode sangene. Og de gode ordene. De som snakker sant!
    Gode ønsker og klem fra meg – med «moderat desemberallergi»

    Lik

    • Takk. Det varmer å lese det du skriver. Takk for fine tips – det er viktig å huske at man har valg 🙂 Leit å høre at du også syns desember er utfordrende. Varme tanker og gode ønsker. Klem til deg og

      Lik

  3. Tilbaketråkk: Årets jul | Learning to dance in the rain

Vil du kommentere?

