Litt om angst

Jeg føler at jeg gjør mye rart og ubegripelig i angstens navn. Men etter som jeg leser og lærer mer om angst og hvordan dette påvirker kroppen, og hvorfor man kan få angst – så forstår jeg i større og større grad denne «rare og ubegripelige» atferden. Den er egentlig normal. Den er bare litt «feilplassert» – hadde det vært en reell fare, ville det jo passet å løpe sin vei. Men når det ikke er fare, men du allikevel får den reaksjonen, så kan det virke litt voldsomt.

Og det kan kjennes voldsomt.

Angsten har kommet snikende på meg, den har slått ned med et smell, og den har kastet seg over meg.

Noen ganger tar den form av indre spenninger som slår rot og sprer seg utover i hele kroppen. Da blir jeg skikkelig urolig og det blir vanskelig å puste, vanskelig å tenke klart, vanskelig å se valgmuligheter, vanskelig å gå sakte, vanskelig å sitte stille. Da har jeg mest lyst til å løpe vekk.

Noen ganger har den kastet seg over meg, for eksempel når jeg har vært ute på løpetur, og det er utrolig ubehagelig. Da hyperventilerer jeg, pusten kommer i hikst, tårene triller, verden blir litt fjern og uklar og jeg blir stående krokbøyd, dersom jeg ikke presser meg selv til å gå eller løpe videre. Da har jeg mest lyst til å legge meg rett ned, krølle meg sammen som en ball og gråte.

Det er helt fascinerende – og vondt – at på et par sekunder føler jeg at jeg reduseres fra en relativt oppegående person, til et vrak som knapt klarer å legge sammen 2+2. Du vil ikke være i nærheten av meg da. Jeg vil ikke være i nærheten av meg da. Men jeg er stuck med meg selv.

Jeg er ikke hyggelig når jeg har angst. Da er nervesystemet i helspenn, og jeg er redd og veldig anspent. Og jeg kjemper for å holde kontroll på alt og virke så «normal og oppegående» som mulig. Også kan jeg i grunnen bli både kort, avvisende og kald på utsiden. Kanskje går jeg også veldig fort. Jeg kan sikkert virke sint. Også er jeg på en måte også sint, bare ikke – og bare at det er mer enn sinne. Det er en indre overaktivering.

Så jeg bruker det jeg lærer for å stå bedre rustet. Det er ulike ting som hjelper blant annet:

  • å puste dypt og rolig inn og ut, fokus på en lang utpust
  • å roe ned tempoet (ikke la seg friste til å pile avgårde)
  • å kjenne føttene (evt. i skoene) mot bakken
  • å stoppe opp og se meg rundt – og feste blikket på 2-3 ting
  • å se etter vennlige ansikter, om det er folk rundt meg
  • å registrere hva/ hvem som er i nærheten og hva de gjør/ har på seg

Dette er noen små grep som skal hjelpe for å roe ned et overaktivert system. Det virker kanskje enkelt, men det er egentlig ikke det.

Jeg har også brukt foto ganske aktivt, og jeg merker at den avledningen hjelper.

SAMSUNG CSC

Oppmerksomheten ledes mot noe, kreativiteten våkner og det bidrar til en indre endring som åpner opp for andre følelser og mer ro. Men det er ikke alltid jeg har et kamera tilgjengelig, og da er blant annet punktene over en hjelp.

Tja, litt kort om angst fra meg i dag.

4 thoughts on “Litt om angst

  1. Så godt beskrevet, angst er så vondt og så mye som endres på kort tid som du beskriver så bra… Gode tips og som du skriver så er det ikke like enkelt å huske i praksis når panikken slår til, men viktig å ha de med og jobbe med de når man klarer ❤ God klem

    Likt av 1 person

  2. Kjenner igjen meg her.
    Tar også litt bilder, det hjelper meg å komme ut, se og nyte ting rundt meg.
    Og det bildet du har her var skikkelig moro 🙂

    Ting som hjelper meg er pusteøvelser, finne en sang jeg nynner i hodet (høres rart ut men ja), viktigst er å finne noe å fokusere på, jeg kan sette meg ned å skrive, ta bilder, gå tur. Dette er jo ting som passer best når jeg bare har angst, ikke panikk – da er det vel egentlig mest pusting det går på, og glo på telefonen og prøve å finne noe som distraherer nok,

    Lik

Vil du kommentere?

