Loneliness will walk away when she sees that your life is expanding through your transformation

Sitatet er hentet fra en inspirasjonsartikkel skrevet av Christina Rasmussen, grunnleggeren av nettsiden «Second firsts«.

Jeg fant trøst og inspirasjon da jeg leste dette. For jeg skjønner at jeg egentlig har følt meg utrolig ensom i uforklarlig, kanskje uforståelig sorg, i uforklarlig, kanskje uforståelig og ubeskrivelig indre smerte, i depresjon, i spiseforstyrrede tanker, uten spiseforstyrrede tanker, i selvmordstanker, i selvskading. Ensom. Iskaldt og håpløst ensom.

Samtidig har jeg også funnet noe i ensomheten, og jeg har gått ut av den også, kanskje først for å komme gjennom depresjon og det aller vondeste og mørkeste. Men ved å søke ut av det ensomme og ved å lete og oppsøke – innover og utover – har jeg funnet interesser og hobbyer, noen indre ressurser, nye og gamle venner, likesinnede, fellesskap, miljøer og kanskje tilbake til meg selv, eller mot til å våge å være den personen jeg faktisk er.

Kanskje er det sånn at de viktigste endringene skjer i ensomhet, for de er så personlige. Samtidig skjer dette mens vi går sammen mennesker rundt oss. De som er og vil være i livene våre. Og de vi møter på veien. I tillegg kan vi også finne frem til våre egne ressurser, og det som driver oss, inspirerer oss og skaper mening i livene våre.

Kanskje ensomhet ikke bare er et øde som må presses vekk, men også kilde til muligheter? Når man er klar for å se dem og gripe dem? Kan ensomhet kanskje vekke kreativitet, inspirasjon og vekst? Håp? Tro?

SAMSUNG CSC

Vil du kommentere?

