Skrive seg fra utrygg til tryggere

Dette er et forsøk på å skrive seg gjennom noe.

En indre følelse som er helt ufattelig slitsom. Så himla frynsete på innsiden. På utsiden tar jeg meg sammen. Eller er det på innsiden jeg jobber hardest?

For hvordan er det mulig at det faktisk også fungerer på utsiden, ganske greit, når jeg føler at jeg bryter sammen innvendig?

Den indre følelsen kjennes så godt, også er den liksom ikke logisk. Jeg bryter jo ikke faktisk sammen på innsiden. Det bare føles sånn ut. Sånn ut:
Skjelven, anspent, urolig, rastløs, vondt, kvalm, pusten i brystet som en klump, spenner kjeven, kribler i hele systemet, innsiden føles som et åpent sår. Det verker i skuldrene, i nakken, i hele meg. I helspenn. Vil knyte meg sammen, pakke meg sammen, krype sammen.

Angst (link til helsedirektoratets sider om Angst og angstlidelser, for de interesserte).

Utrygghet/ frykt? som leder til stress, angst og sinne – jeg ble litt sint i dag fordi det ble sånn. Sint, frustrert og fortvilet. Det er så vanvittig lite… trivelig. Så lite levelig. Selv om det egentlig er et overlevelsesinstinkt. Oh, the irony. Angst er nyttig i faresituasjoner, for å fornemme fare, for å reagere raskt og komme seg vekk ved behov. Men angst er ikke nyttig når den hindrer deg i å fungere fritt og normalt i hverdagen. Dessuten er det så kort vei til destruktive løsninger for å lindre. Den kortvarige lindringen som bare ikke kan gjøre det bedre på sikt.

Dette er slitsomt. Ufarlig, men slitsomt. Vondt, men ufarlig. Vanskelig, men ufarlig. Normalt, og helt ufarlig.

Jeg forstår at jeg ikke behøver å være redd – det er ingen tigre, løver, bjørner, slanger, skumle mennesker etc i nærheten. Det er ingen fare jeg må vekk fra, ingen brannalarm som går. Det er ingen reell fare. Men kroppen må klare å forstå det også. Roe seg ned, liksom. Den er jo i alarmberedskap. Klar for å løpe. Jeg haster lett fra A til B, unngår øyekontakt og mennesker på gata. Piler unna der jeg kan, fungerer der jeg må. Krevende.

Denne skrivingen her har noe for seg – det føles litt som om jeg leter meg frem til følelsen med ordene, pirker i følelsene med tenkepausene mellom ordene. Så angstknuten løsner litt. Flytter fokus forsiktig, et par millimeter. Løsner det litt, hjelper det litt.

Skrive seg gjennom angst? Skrive seg til trygghet? Forstår litt mer. Puster litt dypere. Slapper litt mer av?

Yogamatta var ikke tilgjengelig nå, kanskje den blir det litt senere. Puh, må slutte, orker ikke mer. Håper på å komme sterkere tilbake :-/ 🙂

2 thoughts on “Skrive seg fra utrygg til tryggere

  1. Heidu, tøft med blogg! Du setter ord på mye som er relevant for meg. Takk for at du deler! Prøver å finne metoder for å ta vare på meg selv. Lurte på om du hadde noen tips om bra yogasteder:) bor i oslo, men åpen for reising

    Lik

    • Hei! Så hyggelig at du klikker innom og hilser på 🙂 Og takk. Fint og leit å høre at du kjenner deg igjen. Jeg merker at det å dele hjelper, samme med yoga. Alt til sin tid og for sitt behov, liksom 🙂

      Angående yoga så er det ganske mange, og bra, yogasteder i Oslo, med ulike tilbud. Du har kanskje hørt om noen av de jeg nevner, men her er tips om noen jeg kjenner til og/ eller har vært innom:

      Oslo Yoga (http://www.osloyoga.no/)
      Puro Yoga (http://puroyoga.no/)
      Yoganoor/ House of yoga (http://yoganoor.no/)
      Bikram yoga Oslo (http://www.byo.no/)
      Leela Yoga (http://leelayoga.no/)

      Det er også yogatimer på treningssentre som Sats, Elixia osv. Og det er nok flere gode studioer enn de jeg nevner her, det er også yogasteder utenfor Oslo, i Akershus, men der kan nok Google hjelpe deg like godt som meg 🙂

      Lykke til med å finne et yogasted som passer for deg og med å finne de gode metodene 🙂 Sender varme tanker og en klem 🙂

      Lik

Vil du kommentere?

