Thinspiration

Ok, nå brukte jeg kanskje nøyaktig 10 sekunder på å google Thinspiration og lukke ned sidene igjen.

Jeg heier på mennesker som har en sunn innstilling til vektreduksjon, som har noen kilo for mye og som har fokus på en sunn livsstil, et sunt kosthold, fysisk aktivitet og en sunn vekt.

Jeg heier også intenst og inderlig på alle som kjemper seg ut av en spiseforstyrrelse, om det er opp eller ned i vekt, eller om det er å ca opprettholde den vekten man har.

Thinspiration – det kan virkelig falle ille ut. Det er mye rart som dukker opp når du søker på det – og hva søren er det godt for? Hva søren er det godt for å dedikere LIVET sitt til å bli TYNN. TYNN! Helt seriøst, HVA er det godt for? Igjen, for dem som behøver en vektnedgang, kan jeg se poenget ved å hente sunn inspirasjon fra gode steder – men å hente inspirasjon for å bli tynn forbi fysisk sunt, vurdert helsemessig?

Det burde nesten vært en lov mot det, mot å publisere bilder som kan trigge personer som allerede er belastet med en sykdom. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men for søren. Det kan gjøre så mye skade. Akkurat som et bilde viser hva som er perfekt, hva som er målet for alle.

Det er ikke sant. Alle er unike. Og for å ha et rikt og godt liv, så er det nødvendig å se så mye mer enn de bildene.

Jeg blir trigget. Jeg treffes. Jeg fristes av å rette alt fokus mot akkurat det – vektnedgang – men så VET JEG hva det innebærer. Jeg vet nå hvor mye det krever, og hvor mye det stjeler.

Livet er IKKE verdt bare det. Livet er verdt mer. Mer enn det fysiske, mer enn en størrelse, mer enn forming av en kropp, mer enn reduksjon og kontroll, mer enn tvang og restriksjoner. Mer enn mat og kropp.

Livet er øyblikkene, stundene, gledene, sorgene, erfaringene, håpet, drømmene, relasjonene, lykken, smerten, tvilen, usikkerheten. Livet er så uendelig mye mer enn en fysisk kropp og en «korrekt» form.

Det er på tide at jeg også virkelig tar til meg det. Jeg ønsker det.

Vil du kommentere?

