Ny, ukjent og annerledes yoga

I går havnet jeg på en klasse i kundaliniinspirert yoga. Noen som har vært borti dette? Jeg var clueless, men veldig nysgjerrig.
Dette står det på nettsiden til triyoga om kundalini:
«A comprehensive teaching of exercises, breathing, meditation and mantras introduced to the west by Yogi Bhajan as ‘the mother of all yogas’.»

På starten av timen sa læreren at vi kom til å bruke ca 30 min til chanting på slutten av timen, og jeg tenkte «ok, hvorfor ikke».

Timen føltes ganske meditativ, den var langsom og med mye, intens pusting. Veeeeldig rart å prøve å forklare. Også husker jeg ikke hva pusteteknikken heter. Men vi skulle puste hurtig ut og inn av nesen, og magen skulle gå inn på utpust.
Vi gjorde få posisjoner som vi holdt lenge, mens denne pusten skulle opprettholdes. Det føltes litt rart ut, men samtidig helt greit. No harm, liksom.

Det var greit å fokusere kun på pusten, det krevde faktisk all min oppmerksomhet å holde den gående, og da ble det litt meditativt (og stille i hodet).

På slutten av timen fikk vi utdelt en tekst på sanskrit (antar jeg) med engelsk oversettelse/ forklaring under. Følelsen av teksten var godhet og vennlighet, klarer ikke forklare det bedre.
Denne sang vi gjennom 3 ganger mens vi satt i sirkel. Det høres kanskje sært ut, men det var egentlig litt befriende.

Det var fint å se folk sitte i sirkel og synge på et fremmed språk i et øyeblikk, og i neste øyeblikk ser du dem med dress, hæler og stresskoffert på vei ut døren.

Jeg gikk derfra med en litt rar følelse, ny, ukjent, litt trist, litt glad, annerledes. Ikke på noen stor eller voldsom måte, bare litt annerledes.

Føler at timen i går ga meg en ny opplevelse av yoga. Annerledes. Nytt. Noe annet.
Dette ble yogafumlende. Tilføyer noe nytt til Londonturen. Nytt, ukjent og annerledes. Hvorfor ikke?

Vil du kommentere?

