Overraskelsesmusikk

I dag fikk jeg musikk. Igjen 🙂 Jeg blir glad når noen gir meg musikk. Tenker på meg og finner en låt, eller som i dag, flere – og «gir» dem til meg. Det er fantastisk.

Jeg elsker musikk. Musikk vekker følelser, inspirerer, gleder, girer opp, underholder, skaper stemning, er selskap, trøster, omfavner. Iblant roer den meg, andre ganger vekker den alt som er vondt og sårt. Musikk kan jo også irritere og provosere. Og tekstene kan vekke gjenkjennelse, og så mye mer.

Så, når jeg da blir gitt musikk – det berører. Særlig siden jeg ikke henger på greip om dagen. Jeg vet ikke hvordan eller når jeg skal klare å komme meg videre eller gjennom dette. Og frykten for det som venter er så stor at jeg heller vil unngå det, enn å gå det i møte. Og troen på at det skal bli bedre «på andre siden» av dette, er ikke så stor nå.

Men jeg prøver å bestemme meg for å gå det i møte. For det føles litt som om det enten er å GÅ det i møte, eller gi opp alt. Jepp, det er svart-hvitt. Jeg prøver å ikke fordømme at jeg tenker sånn, men se på det og se hvordan jeg kan komme meg over i gråsonene.

Det er sort i mørket. Det er ensomt. Det er utrygt. Det nye er ufattelig skummelt og utrygt. For det er gamle og vonde minner og følelser som er vekket, så for å få puste, for å finne fotfeste må jeg gå videre i mitt tempo. Rett og slett. Alt annet vil gå på bekostning av meg og mine premisser, og det kan jeg ikke tillate nå. Jeg tror ikke jeg klarer det.

Så dette blir i mitt tempo, på mine premisser. Vet ikke helt hvordan det skal skje, eller om det er mulig. Men så lenge jeg klarer å være så tydelig som mulig på hva som er hva, så lenge det er tydelig for meg – så skal jeg nok klare å snuble meg gjennom dette. Jeg er i ferd med å finne kampviljen – for meg, for min hverdag, for mitt liv, for min livsvilje.

Så da var det så godt og rørende å bli gitt musikk. Takk, vakre. Det varmet.

Og en tilfeldighet – kunstutstilling med Frans Widerberg. For å ha noe å gjøre. Dette bildet berørte dypt.

«Siste blokkering før frihet» av Frans Widerberg
IMG_2883

Vil du kommentere?

