Stemmen jeg ikke ville vært foruten

SAMSUNG CSC

Den lave stemmen som trenger gjennom alt. Rett inn. Stemmen som finner nye sammenhenger der du ikke har sett noen. Sjokket etterpå, når du innser at stemmen har funnet frem til noe som lå gjemt langt vekk. Linket nåtid til noe gammelt. Så du kan se det gamle i en ny sammenheng, og nåtiden i lys av fortiden.

Overraskelsen når forsvaret og standhaftigheten viskes ut på et blunk, av stemmen som fant en vei gjennom, inn i, bak, frem til.

Smerten når du føler sammenhengen, og føler deg sett og forstått.

Ikke at den samme stemmen ikke har vekket irritasjon og sinne, jo da. Det og. Sinne, trass, irritasjon, avvisning, isfront. Ikke VÅG å påpeke det eller det. IKKE KOM nærmere nå!! Kom deg VEKK, UT, BORT.

Men…  Vær så snill og kom tilbake.

Den lave stemmen som former noe å relatere til, noe å kjenne igjen. Lav, men direkte. Stille, men pågående. Forsiktig, men tydelig.

Stemmen som jeg nektet å innrømme påvirket meg. Ikke snakk om at jeg skulle vise at den berørte så dypt. Ikke tale om at jeg skulle vise at det betydde noe, at jeg satte så stor pris på den, at den vekket noe i meg som jeg hadde glemt at jeg savnet. Vekket noe som jeg ikke visste at jeg manglet. Stemmen som fikk meg til å kjenne etter, gjøre, våge, våge for mye i blant.

Stemmen som gjør meg sint, fordi jeg en gang gjorde noe jeg skulle ønske jeg kunne ha ugjort. Men som, tross alt, i forlengelse av dette ble en hjelp for å begynne å kjenne etter hva jeg virkelig vil. En smertefull erfaring, som ga noen vonde runder, men som etter en god stund også åpnet opp for et spesielt sårbart og fint øyeblikk. Som igjen førte til enda mer åpenhet og innsikt, og en handling jeg trodde jeg aldri var i stand til.

Stemmen som, når den manglet, jeg skulle late som ikke betydde så mye. Det gjorde ikke så mye at den var borte. Også var det løgn. Forsvar. Muren.

Stemmen jeg ikke ville vært foruten.

Vil du kommentere?

