Hei, Selvfølelse – hyggelig å treffe deg!

Selvfølelse

(…) opplevelse av ens eget vesen som atskilt fra andre vesener av samme art, eller en følelsesmessig opplevelse av ens egen identitet i et bestemt øyeblikk. Begrepet selvfølelse henviser også til en avbalansert kontakt med egne sterke og svake sider på en slik måte at personen føler seg trygg i samspill med andre mennesker. Selvfølelse kan påvises ikke bare hos mennesker, men forekommer sannsynligvis som et vanlig biologisk fenomen.
(…)
Forskning tyder på at evnen til å integrere også svakere sider ved en selv i eget selvbilde uten at dette truer ens overordnede oppfatning av en selv som en person med klar identitet og verdi, er sentralt for god selvfølelse. God selvfølelse er derfor kjennetegnet ved evne til en viss selvironi og distanse når situasjonen krever det. Personer med god selvfølelse har toleranse for begivenheters og personers ofte tvetydige vesen og natur.(…)

(Store medisinske leksikon «selvfølelse«, klikk inn og les hele artikkelen)

Vanskelig å skulle forklare hvordan det er å «ikke ha» en selvfølelse vs hvordan det er å føle konturene av en. Stå stødigere, tryggere og modigere i seg selv, kan være en begynnelse. Det føles som det er verdt all kjempingen.

Ved å søke etter svar i andre, ved å lete etter fasiten og kravene i andre, ved å tvile sterkt på egne følelser, tanker, prestasjoner og meninger, og videre – ved å overføre denne tvilen til andre, slik at min tvil på meg blir til andres tvil på meg – mistet jeg styringen. Jeg mistet meg selv. Og med dårlig selvfølelse blir det lett å ta ting som kritikk og som en negativ vurdering, og generelle tilbakemeldinger til en gruppe har jeg båret på mine skuldre, som noe jeg må forbedre og ta ansvar for. Når tvilen på meg var så stor, at jeg kunne i hvert fall ikke være bra nok, da er det jeg som må forandre meg, jobbe hardere, prestere bedre.

Det er også vanskelig å kjenne etter hva som er bra nok, når du ikke kjenner at du kan stole på deg selv. Sikre svar kommer fra sikre kilder, og selv var jeg en usikker kilde.

Lav selvfølelse + skam = en jævlig kjip kombinasjon som det krever hjelp og tid å få orden på

Det er en lettelse å kunne se flere nyanser, og kunne kaste ball med tankene. Vurdere dem, sette spørsmålstegn ved dem. Det er befriende å kjenne på selvironi. Det er befriende å fraskrive seg ansvar som ikke er mitt. Det er gøy å ta styringen over båten. Uten å vite helt hvilken retning den skal gå. Det er godt å kjenne på usikkerhet, som noe naturlig, som en del av det å være menneske – også finne ut at jeg håndterer den.

Da jeg skrev masteroppgaven min og var i innspurten, hadde jeg 2 slagord jeg gjentok og gjentok, fordi de funka, fordi de ga meg noe. Det var:

Nikes klassiker «Just do it» og Barack Obamas «Yes, we can». De dukket opp i tankene mine nå. Sammen med en venninnes påminnelse om yin og yang – du har like mye av det lyse og det mørke i deg, delene er avhengige av hverandre og den ene siden kan ikke eksistere uten den andre.

Hei, Selvfølelse – du er hjertelig velkommen 🙂

One thought on “Hei, Selvfølelse – hyggelig å treffe deg!

  1. Tilbaketråkk: Livet er et usikkert prosjekt | Learning to dance in the rain

Vil du kommentere?

