Indre uro

Det sitter en uro i kroppen. Den startet i magen, beveger seg til brystet – gjør det vanskelig å puste – ned til magen igjen, som en stram knute. Alt blir preget av uroen, jeg fylles med uro fra innsiden. Fra bunn til topp.

Rastløs, anspent, ikke plass til noe annet i magen enn den knuten.

Jeg forsøker å puste, lytte til uroen, akseptere at den er der. Jeg prøvde også å trøste den urolige delen av meg. Kanskje jeg må prøve det igjen.

Jeg prøver det jeg har pleid å gjøre – løper fra den. Stenger den nede. Presser den vekk. Det funker ikke. Jeg beveger meg rastløst fra aktivitet til aktivitet. Hodet fylles av alt jeg kan gjøre. Det blir for mye. For mange valg, klarer ikke å gjøre noe.

Jeg har tidligere brukt mine vanlige verktøy på uro og rastløshet – benekte, undertrykke, ikke forholdt meg til, ikke kjent etter. På ulike måter. Og jeg har søkt utover, til andre. Jeg kjenner godt på det behovet, å bli sett av noen, en annen. Og jeg kjenner godt på trangen til å bruke gamle mindre gode strategier.

Jeg forsøker denne gangen å virkelig se på situasjonen med et nytt blikk. Tenke at dersom jeg skal kunne greie å gå videre på egne ben, bryte med noen mønstre – så må jeg håndtere dette på andre måter. Jeg må gå i meg selv og se at jeg har ressurser til å håndtere uro på en god og ivaretakende måte. Der kom tvilen – har jeg det? Klarer jeg dette?

Jeg vet ikke om jeg ikke prøver. Så – nå famler jeg rundt. Løpetur, musikk, blogg, puslespill. Kan se for meg at trikset er å stoppe – lande. Kan gå. Kanskje?

Tror jeg nettopp ble litt forelska i Greg Laswell og denne låten, som fikk meg til å le:) Liker sånt!

-Namaste-

One thought on “Indre uro

  1. Tilbaketråkk: Lessons for life | Learning to dance in the rain

Vil du kommentere?

