Nyttårsforsett

Nyttårsforsetter har for meg alltid føltes som en ullen, uoppnåelig greie. En liste med klisjémål jeg skal gjennomføre, men som ikke holder 12 dager i januar en gang.

Jeg husker noen halvhjertede forsøk fra barndommen, med godtestopp, som jeg er rimelig sikker på at jeg brøt etter bare få dager. I tillegg ble jeg god på å forhandle med meg selv – for boller er vel ikke godteri, og hva med halspastiller? Og mente jeg egentlig helt stopp, eller kun i ukedagene? Nja, så kanskje ikke den store suksessen, og det ga vel heller aldri noe særlig mestringsfølelse. Og i hvert fall ingen glede. 🙂

Det er jo noe i det at dersom viljen ikke er med, eller målet ikke er attraktivt nok, så går det ikke så lenge før løfter brytes og gamle vaner opprettholdes.

I år var det annerledes – for etter et skikkelig tungt, vanskelig og krevende år, der jeg sent på høsten kjempet mot en tøff depresjon og masse vonde tanker og følelser og med et heller mørkt syn på fremtiden, oppdaget jeg at når ingenting gir mening, skal det lite til før noe gir NOE.

ImageSamtidig med at jeg (igjen) begynte å se gledene og overraskelsene i små ting i hverdagen, begynte jeg også å granske året som hadde gått for de gode stundene, hendelsene, øyeblikkene og gledene, og det slo meg at året også hadde vært knallbra.

Så da influensaen satt inn og gjorde jula til en runddans med Kleenex, Cura med, smertestillende og nesespray, bestemte jeg meg for at mitt nyttårsforsett skulle være å ta med meg alle de gode tingene fra 2013 inn i det nye året.

Konklusjonen så langt er at dette har vært et at mine bedre nyttårsforsett, for jeg holder det fortsatt. OK da, 27 dager er ikke superlenge, men motivasjonen og viljen til å fortsette er mye sterkere til stede nå enn da jeg forsøkte godtestoppforsettet. For nå spiser jeg godteri om jeg har lyst til det 🙂

-Namaste-

Vil du kommentere?

